Kampanie społeczne, które przyczyniły się do zmian społecznych

Na pewno każdy z Was oglądając telewizję bądź buszując w Internecie natknął się w swoim życiu na wiele kampanii społecznych. Niejedna z nich pewnie na dłużej przyciągnęła Waszą uwagę, a może nawet zmusiła do refleksji. Ale czy zastanawialiście się kiedyś, które kampanie społeczne wywołały szum i rzeczywiste zmiany w zachowaniu większej liczby osób?


Czym jest kampania społeczna?

Kampanią społeczną nazywamy działania nienastawione na zysk, lecz na zwrócenie uwagi na określony problem społeczny, pokazanie jego rozwiązania, zwiększenie wiedzy ludzi, zmiany myślenia lub zachowania wobec danej sytuacji.

Pierwsza doba bez smogu

Kampania wystartowała 15 listopada 2018 roku, organizatorami byli Global Compact Network Poland oraz Grupa Walk. Celem było zwrócenie uwagi ludzi na problem, jakim jest smog, który nasila się szczególnie w sezonie grzewczym oraz znacznie pogarsza nasz stan zdrowia. Cała akcja polegała na zebraniu "pierwszej doby bez smogu" - stworzeniu 24-godzinnego filmu złożonego z wielu krótszych, przedstawiających ludzi wstrzymujących oddech, w tym ambasadorów takich jak m.in. Julia Wieniawa, Magda Gessler, Szymon Hołownia czy Krzysztof Ibisz, a także każdego, kto chciał dołączyć się do akcji na Instagramie.

Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym

Kampania z 2014 roku powstała z inicjatywy Fundacji PZU w celu pokazania pozytywnego wpływu bliskich na kierowców. Jej symbolem były niebieskie serca z gotowym lub osobistym napisem, które miały przypominać kierowcy, że czekają na niego kochający bliscy, ze względu na których powinien jechać ostrożnie. Serca rozdawane były w oddziałach PZU, a także na autostradzie A2. W dystrybucję włączyła się policja. Elementami kampanii był także m.in. spot telewizyjny, outdoor oraz reklama na autobusach. Został również zorganizowany konkurs na najlepszy tekst na serce, który był później drukowany na dystrybuowanych materiałach.


#AerieREAL
                                                    

Aerie Real to marka bielizny stawiająca na naturalność oraz promująca nurt body positive. Do swojej kampanii zaprosiła 57 modelek z widocznymi znamionami, bliznami, rozstępami, niepełnosprawnościami czy plus size, które pokazały je na nieretuszowanych zdjęciach - co jak wiadomo w obecnych czasach jest rzadkie. Zdjęcia miały pokazać, że każda kobieta jest piękna na swój wyjątkowy, wyróżniający sposób. Na Instagramie pojawiły się z hasztagiem #AerieREAL i zyskały wielu zwolenników, a także dodały pewności siebie wielu kobietom.


Coś do nich mam!

Tę kampanię przedstawiła fundacja Rak'n'Roll z okazji Dnia Zdrowia Piersi w celu zachęcenia kobiet do wykonania badania. Jak wskazują dane - wiele Polek do niego nie podchodzi, ponieważ boją się wyniku, ale także wstydzą się swoich piersi, a o które przecież powinny dbać jak o każdą inną część ciała. Żeby zmienić negatywne nastawienie wprowadzono nowy produkt - żel dopasowany do każdego kształtu piersi (do użycia przynajmniej raz w roku) oraz nowy bot "BOOBlabla", dostępny na Messengerze. Dzięki temu kobiety w bardzo prosty sposób mogły umówić się na dofinansowane badanie USG piersi w gabinetach na terenie całej Polski. Kampanie społeczne jak i reklamy są często bardziej skuteczne jeśli występują w nich sławne osoby, także i tutaj mogliśmy zobaczyć m.in. Jessicę Mercedes, Julię Wieniawę, Maffashion, Karolinę Gilon, Małgorzatę Rozenek-Majdan, Joannę Horodyńską, które wybrały żele odpowiadające kształtom swoich piersi, za pomocą właśnie aplikacji dostępnej na Messengerze.
Źródło: raknroll.pl       


 #IWillNotBeDelated

Źródło: avanti24.pl
Marka kosmetyczna Rimmel zaprezentowała kampanię społeczną przeciwko beauty hejtowi aby zwiększyć świadomość dotyczącą tego zjawiska. To z jego powodu wiele zdjęć zostaje usuniętych z mediów społecznościowych. W kampanię zaangażowano m.in. Carę Delevingne, światowej sławy modelkę i aktorkę, piosenkarkę Ritę Ore, a w Polsce influencerkę Red Lipstick Monster. Przedstawiono także kilka materiałów osób, które tego zjawiska doświadczyły na własnej skórze.
                       

#suckingsucks/#StopSucking

Zużycie plastikowych rurek każdego dnia w wielu krajach jest ogromne. Większość z nich trafia do oceanów, zanieczyszczając wodę i raniąc żyjące w nich gatunki. Właśnie dlatego organizatorzy tej kampanii chcieli uświadomić internautów, jakie przerażające skutki może nieść za sobą ignorowanie tego problemu. W 2017 roku Greenpeace Canada ruszyło z akcją "Don't such the life from our oceans". W jej ramach pojawiły się grafiki z nadmorskimi zwierzętami wrzuconymi do szklanki ze złomkami w pyszczkach. W Polsce Areta Szpura z fundacją Lonely Whale oraz serwisem Noizz wywołała poruszenie akcją "Tu pijesz bez słomki". Te działania w social media miały nakłonić puby, knajpy, restauracje do zrezygnowania ze zbędnego plastiku. Kampania przyniosła oczekiwane skutki i teraz już raczej nie znajdziemy w żadnej restauracji czy pubie plastikowych słomek, ich miejsce zajęły papierowe, metalowe, a nawet z makaronu.


Podane przykłady to tylko kilka z wielu udanych kampanii społecznych. Przede wszystkim liczy się ciekawy, kreatywny sposób przedstawienia obecnego problemu i sposobu walki z nim, aby zainteresować jak największą liczbę osób. Warto jednak pamiętać, że często "mniej znaczy więcej" - prosty, klarowny przekaz również może być kluczem do sukcesu.