Sponsoring w świecie e-sportu

Zastanawialiście się kiedyś, jak wygląda sponsoring w e-sporcie? Co przyciąga sponsorów na ten rynek? Jakie są tego korzyści? Jaki jest potencjał marketingowy polskich organizacji?


Czy tutaj chodzi tylko o pieniądze?


Sponsoring w świecie e-sportu to nie tylko pieniądze, ale również wspólna promocja. Przy dobrych relacjach organizacji e-sportowej wraz
z sponsorem można stworzyć solidne ''dzieło''. Sponsorowany jak i sponsor przy takiej współpracy czerpie korzyści. Oczywiście zysk ze sponsoringu jest bardzo ważny dla firm, jednakże nie ma o co się martwić, ponieważ w 2019 roku cała światowa widownia e-sportu ma wzrosnąć do 436 mln. Z roku na rok przychody z e-sportu wzrastają, z tego aż ok. 84% mają stanowić inwestycje w prawa mediowe, reklamę i sponsoring.

Jakie korzyści ze współpracy czerpie sponsor?

Źródło Paulina ''Shini'' Gorczyńska

Przenosząc wizerunek drużyny e-sportowej na wizerunek sponsora budujemy przy tym pożądany wizerunek firmy promującej markę znacznie niższym kosztem. Standardowa reklama sporo kosztuje, a jej skuteczność maleje. Fani drużyny, z którą zawarto współpracę, będą o wiele częściej utożsamiali swoich ulubieńców z daną firmą. Często można zauważyć na koszulkach graczy, jak i u osób związanych z daną organizacją
e-sportową, logotypy firm. Tak jak w przypadku Illuminar Gaming (organizacji e-sportowej) HP OMEN.

Jak zainwestować w e-sport? Nie zawsze jest łatwo, z roku na rok liczby się zwiększają (oczywiście chodzi tutaj o pieniądze). Większy zysk = większe zapotrzebowanie pieniężne dla drużyn
e-sportowych/organizacji. Dlatego, jeżeli mamy zamiar zainwestować w e-sport, musimy liczyć się z wysokimi kosztami, dobrym biznesplanem, odpowiednio dobranym personelem od PR-u, chęcią do intensywnego rozwijania się i poszerzania horyzontów.

A co z korzyściami dla sponsorowanego?

Sponsor to jedna lub więcej osób (firma). Jak działa sponsor? Dany podmiot wpłaca pieniądze lub przekazuje sponsorowanemu asortyment z branży sponsora.
W świecie e-sportu sponsorami są głównie firmy zajmujące się sprzętem komputerowym ze względu na to, że odbiorcami turniejów
e-sportowych oraz samymi graczami są podmioty używające tego sprzętu takich jak: Intel, HyperX, HP Omen, X-kom. Oczywiście nie można zapomnieć o firmach nie związanych ze sprzętem komputerowym m.in AXE, Wedel, Sprite, STS, KFC, pyszne.pl i wiele, wiele innych.

Jak stworzyć ''dzieło'' marketingowe?

Źródło: redbull.com

Aby wszystko miało działać jak należy, ważną kwestią we współpracy są dobre relacje, jest to wręcz sama postawa dążenia do ''dzieła'' tzw. potencjału marketingowego. Sponsorzy w młodych ludziach widzą potencjał - zdolność do rozwoju, marketing. Bardzo atrakcyjną grupą docelową są kibice sportów elektronicznych, dotarcie do młodych osób jest dla firm inwestycją na przyszłość. Sami młodzi gracze tworzą ciekawy content marketing dla marek. Gry są najbardziej angażującym i jednocześnie najpopularniejszym typem
kontentu na świecie.


Zaciekawienie e-sportem

Źródło: GKS Tychy Esports
Nie tylko sponsorzy szukają dla siebie miejsca w świecie e-sportu. Wyraźne zainteresowanie sportami elektronicznymi również można zauważyć ze strony klubów i innych organizacji sportowych. Własne sekcje w Polsce utworzyły m.in Legia Warszawa, Arka Gdynia, GKS Tychy, Wisła Płock czy Piast Gliwice (dwie ostatnie drużyny można było spotkać na rozgrywkach w Ultralidze).
Czy e-sport to sport? Dzięki nowelizacji ustawy w 2010 roku e-sport stał się sportem. Po przegłosowaniu zmian w prawie przez sejm, definicja sportu została rozszerzona.



Jak widać, e-sport z roku na rok coraz bardziej się rozrasta, co będzie skutkowało znacznie większym zainteresowaniem marek oraz potencjalnych sponsorów na współpracę z podmiotami zajmującymi się e-sportem. Świat e-sportu sam w sobie ma wielki potencjał, jednakże trzeba go dobrze wykorzystać PR-owo. Jeżeli sponsor zagłębi się w elektroniczny świat z gamą pomysłów, bez problemu uda mu się stworzyć ''dzieło'' marketingowe.