Wszystko o Advergaming












Jest wiele metod na reklamę takie jak np. telewizja, internet, billbordy itp. Mimo to ciężko przyciągnąć klientów w dzisiejszych czasach, kiedy już nie jesteśmy aż tak bardzo podatni na reklamy przekazywane znanymi nam kanałami. Dlatego z pomocą przychodzi advergaming, który łączy przyjemne z pożytecznym


Czym właściwie jest advergaming?

Advergaming to połączenie dwóch angielskich słów: advertising oraz gaming. Pierwsze oznacza reklamy, a drugie granie w gry. To forma komunikacji marketingowej, która pomaga markom zareklamować swoje produkty za pomocą gier, które później marka zamieszcza do Internetu.
Metodą tą trafiają do wielkiego grona odbiorców, ponieważ bardzo duża ilość osób gra w jakieś gry.
Advergaming dzielimy na dwa rodzaje: gry tworzone na zamówienie, czyli budowanie gier od zera na potrzeby wymagań klienta oraz dostosowanie istniejących gier, czyli dodawanie konkretnych produktów/elementów reklamowych od istniejących już gier. Produkowane są gry na telefony, na komputery stacjonarne oraz na specjalne konsole.

Mobliny advergaming

Smartfony w naszym kraju są bardzo dobrze znane każdemu, dlatego też marketing mobilny znacznie się rozwinął. A wraz z nim zapotrzebowanie na gry mobilne.



Początku polskiego advergamingu mobilnego można upatrywać w okolicach pojawienia się gry Angry Birds, która miała 2 miliardy pobrań. Pracownicy od promocji marek szybko zauważyli ten wyczyn i postanowili spróbować swoich sił i zrobić swoją własną  pierwszą grę.




Pierwszą grą stworzoną przez polskich pracowników mobilnych była bardzo prosta gra Raiffeisen Bank. Jednak nie zyskała tak wiele pobrań, bo tylko (lub aż) 100 tys. Niestety skorzystać z tej gry mogli jednie klienci banku Raiffeisen



Mobilny advergaming w Polsce - przykłady

Spora część marek postanowiła przygotować gry na własne potrzeby promocji. Nie wolno tu zapomnieć o marce Żywiec zdrój, promującej  się w 2012 roku grą o nazwie Żywioł Riders, gdzie gracz wciela się w postać motocyklisty i na trasie zbiera butelki wody mineralnej. Gra ta była na bardzo słabym poziomem graficznym i nie sprzedawała się najlepiej.Warto jednak zaznaczyć, że miała związek z kampanią reklamową ,,Odkryj swój Żywioł''.

Danone opracowało grę Danio o nazwie Szybcy i głodni. To prosta gra - jedzie się samochodem, omija przeszkody i trzeba jak najszybciej dostać się do końca trasy. Jednakże również ta gra nie odniosła sukcesu. Co prawda miała lepszą grafikę od gry Żywiec Zdrój, ale sterowanie samochodem było trudne, a rozgrywki mało urozmaicone.

Bardzo duży sukces odniosła gra Serce i Rozum. Orange w tej grze wykorzystał rozum i serce ze znanej już nam kampanii reklamowej. Grę tą przygotował Atomclik i Looksoft - jest to bardzo przyjemna zręcznościówka, w której mamy do wykorzystania wszelakie umiejętności posiadane przez bohaterów.

Przykład gry na komputer


Jest gra Sims 3, która była dostosowana pod advergaming - jak wiadomo, Sims to gra symulacyjna, w której prowadzi się wirtualne życie. Zastosowano w niej realnie istniejące i wprowadzane na rynek produkty różnych marek. To dobry przykład, że można promować nowe produkty w symulatorze życia. Ta gra odnotowała bardzo wysoką sprzedaż, bo sprzedano aż 1,4 mln egzemplarzy.


Przykład gry z konsoli


Taką grą jest  Burnout Paradise, w której  wcielamy się w kierowcę samochodu i ścigamy się z innymi do mety. Wyprodukowana przez Criterion Games i wydane w 2008 roku przez Electronic Arts. Podczas wyścigu możemy zaobserwować różne bilbordy lub plakaty z reklamą jakiś produktów. Gra nie ma najlepszej oprawy graficznej ze względu na jej wiek, ale świetnie się w nią steruje autem i gracze sobie ją chwalą - wszedł nawet Remastered tej gry.

Jak widać, reklama nie musi kojarzyć się tylko ze znanym spotem telewizyjnym czy ciekawie prowadzonym fanpejdżem. Istnieje wiele marek, które kreatywnie docierają do swoich klientów, a dzięki temu społeczeństwo coraz częściej deklaruje, że LUBI niektóre reklamy. To dobrze wróży naszej branży.