W tym wpisie opowiem Wam o fotografii produktowej. Omówię ten rodzaj fotografii, podam złe i dobre przykłady oraz pokaże Wam ciekawe sztuczki dotyczące tego tematu.
Czym jest fotografia produktowa?
Fotografie produktową spotyka się codziennie w różnego rodzaju reklamach, np. reklamie prasoej (gazetki, ulotki reklamowe), reklamie internetowej (brandmark, pop-up), reklamie zewnętrznej (banery, billboardy) oraz w wielu innych.W branży reklamowej fotografia katalogowa nazywana jest "Packshotem" - jest to przedstawienie produktu w formie ruchomego lub statycznego obrazu. W tym rodzaju fotografii chodzi o przedstawienie produktu z wszystkimi jego widocznymi cechami.
Prawidłowo wykonana fotografia powinna przedstawiać produkt taki jaki jest, aby były widoczne jego wszystkie cechy, kształt, kolor, wady itp. Złym przykładem fotografii produktowej jest ukazywanie zdjęcia w fałszywej postaci np.: jeśli nie są ukazanego jego wady, faktyczne kształty, zdjęcie jest przerysowane lub fałszywy kolor.
Najczęstsze błędy w fotografii katalogowej
- zbyt duża rozdzielczość zdjęcia, która prowadzi do dużego rozmiaru pliku, który spowoduje dłuższy czas ładowania strony internetowej danego sklepu;
- słaba jakość zdjęcia wpływa na odbiór przedmioty przez klienta, ponieważ jeśli zdjęcie będzie słabej jakości, to zachęci mniej osób do kupna;
- brak możliwości powiększenia fotografii prowadzi do tego, że odbiorca nie będzie mógł zobaczyć szczegółów produktu;
- zdjęcie produktu jest wykonane z jednej strony np. robiąc zdjęcie torebki z zewnątrz po zobaczeniu fotografii nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy torebka jest pojemna lub czy ma jakieś kieszonki w środku;
- tło powinno być jednolite, bez żadnych szczegółów oraz nie powinno przyciągać uwagi, aby odbiorca był skupiony na produkcie, który chcemy sprzedać.
Sztuczki w fotografii produktowej
Na zdjęciach, w których mleko rozbryzguje się po płatkach śniadaniowych często stosowany jest rozcieńczony z mlekiem klej PVA, ponieważ mleko nie ma takiej gęstości, aby mogło się tak rozbryzgiwać.
Na zdjęciach, na których znajduje się czerwone wino często tak naprawdę znajduje się sok lub mieszanina różnych barwników po to, aby zdjęcie miało większą przejrzystość lub wyraźniejszy kolor.
Niektórzy pewnie stwierdzą, że fotografia produktowa to małe oszustwo, ale zastanówcie się - czy sami chcielibyście oglądać reklamy brzydkich lub przeciętnych produktów?