Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?


Firmy, które chcą pozyskać nowych fanów, bardzo często decydują się na zorganizowanie konkursu na Facebooku. Jednym z wymogów niemalże zawsze jest polubienie strony i udostępnienie posta konkursowego lub oznaczanie znajomych pod postem. Niestety, jest to niezgodne z regulaminem. Koniecznie przeczytaj, jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku, by nie zostać pociągniętym do odpowiedzialności karnej!

Zatem przy wymyślaniu konkursu pamiętaj o:

  • Przejrzystych zasadach - jasno określ, jakie warunki muszą spełnić uczestnicy, aby byli brani pod uwagę przy wyłonieniu zwycięzcy.
  • Nagrodach, które zainteresują potencjalnych klientów. Nie proponuj w nagrodę sprzętu sportowego, jeśli sprzedajesz np. biżuterię.
  • Regulaminie - stworzenie regulaminu jest konieczne, aby nie mieć problemów prawnych lub zniszczonego wizerunku po awanturze oburzonych użytkowników. W regulaminie powinna się znaleźć informacja o zadaniu konkursowym, nagrodach, zwolnieniu Facebooka z odpowiedzialności za konkurs, czasie trwania konkursu, a także o zasadach wyboru zwycięzcy.

Ważne:

  • Nie możesz wymagać od uczestników udostępniania postu na prywatnych osiach czasu użytkowników ani oznaczania w poście znajomych. Jest to niezgodne z regulaminem Facebooka.
  • Musisz zapłacić podatek od nagrody, jeżeli jej wartość przekraca 760 złotych. Zwolnienie od podatku może nastąpić, gdy tematyka konkursu jest naukowa, sportowa, artystyczna, dziennikarska lub kulturalna.
  • Nie możesz wyłonić zwycięzcy poprzez losowanie, jeżeli nie zgłosiłeś loterii do Izby Celnej i nie otrzymałeś właściwej zgody. W przeciwnym razie może się to skończyć mandatem, ponieważ użycie w konkursie słów „losowanie” i „loteria” w świetle prawa podlega pod ustawę o grach hazardowych. Organizacja gry hazardowej bez zezwolenia to przestępstwo skarbowe.

Bardzo często łamany jest przez marki punkt regulaminu, który zabrania wykorzystywania prywatnych osi czasu użytkowników. Firmy są zdziwione, gdy ktoś zwraca im uwagę, że ich konkurs jest nielegalny. A regulamin mówi wyraźnie:
Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”).
Pełna treść dostępna tutaj: https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/

Gdy już przyswoiłeś powyższe wskazówki, możesz zabierać się za pierwszy konkurs. Ale pamiętaj - konkurs też trzeba jakoś wypromować.