Czy wiesz, ile politycy wydają na reklamę na Facebooku? Często podawane są skrajne budżety. W tym artykule dowiesz się, jakie są rekordowe kwoty wydane na reklamę na Facebooku oraz porównamy je z polskimi wydatkami polityków.
Rekordowe sumy
Do sprawdzenia wydatków wykorzystuje się Bibliotekę reklam na Facebooku, która gromadzi wszystkie reklamy utworzone na Instagramie, Facebooku i Messengerze etc. W przypadku reklam politycznych podawane są także wydatki poniesione na kampanie. Gdy zastanawiamy się, ile politycy mogą wydawać na reklamy w mediach społecznościowych, zapewne większości osób przychodzą do głowy kampanie reklamowe D. Trumpa, byłego Prezydenta Stanów Zjednoczonych w latach 2016-2020. Jak większość osób wie, startował również w 2 kadencji, jednak przegrał on z kandydatem demokratów, Joe Bidenem. Aktualnie jest tam niesamowita ilość nieaktywnych reklam. Okazuje się, że Trump wydał w czasie 07.2018-11.2020r. ponad 113 milionów dolarów!
Ta kwota zdecydowanie robi wrażenie.
A jak to wygląda w Polskich realiach?
Patrząc na nasze partie w stosunku do Amerykanów wychodzimy bardzo słabo. Na szczęście. Wiele z nich nie przekracza nawet 1 mln zł. Do analizy wybrałem 3 partie polityczne: Platformę Obywatelską, Prawo i Sprawiedliwość oraz Konfederacje. Najwięcej w przeciągu 1,5 roku wydała PO, która zapłaciła za reklamę na Facebooku ponad 1,8 mln złotych.
![]() |
Źródło: Biblioteka reklam (facebook.com) |
Na drugim miejscu znalazło się PiS, z wydatkami blisko 200 tysięcy złotych. Jest to dosyć duża różnica pomiędzy tymi dwoma partiami, bo aż o 1,6 mln złotych.
![]() |
Źródło: Biblioteka reklam (facebook.com) |
Ostatnia okazała się Konfederacja, która w przeciągu półtora roku wydała trochę mniej niż Prawo i Sprawiedliwość, bo tylko 189 tysięcy złotych.
![]() |
Źródło: Biblioteka reklam (facebook.com) |
Oczywiście pamiętajmy, że politycy mają pod sobą sztab ludzi, którzy prowadzą ich profile na portalach społecznościowych i na to również wydają dodatkowe pieniądze.Przekonaliśmy się o tym podczas awarii Facebooka, która wydarzyła się na początku 2020 r. Z jej powodu można było zobaczyć, jakie konta użytkowników odpowiadają za dany fanpage. Tutaj, jak widać, oficjalny profil Ministerstwa Sprawiedliwości prowadzi szczeciński radny PiS, Dariusz Matecki.
![]() |
Źródło: https://konkret24.tvn24.pl/ |
Z biegiem lat polscy politycy zaczęli zauważać korzyści reklam w Internecie. Wydają na to coraz więcej pieniędzy, ale do kwot amerykańskich prezydentów zdecydowanie im jeszcze daleko.
0 Comments:
Prześlij komentarz